November 14, 2018

2. HUNGERRORS

composition: Juho Kilponen
lyrics: Juho Kilponen



The first actual track begins with chords and melody which are, as a matter of fact, the very first ideas written on the album. The same tune repeats with some variations during the album as well. A funny fact about that tune is that it is rushing scraped together and recorded using acoustic guitar in Pokhara, Nepal to a cell phone and the date seems to be December 19, 2016. The tune may have been result of the earlier experiences in India concerning religions, worshipping, offering and different status of animal and human which exploded the mind of insignificant, western atheist who was drowning in the masses. Or it may have been something less dramatic. However, the musical gates opened along with this when I was going through the recordings and text schemes in February 2017, which initiated quite some flood of ideas. 

Despite some odd time signatures and seemingly tricky riffs the track is based on only two rhythmic ideas and the structure is very straightforward. Being one of the heaviest songs on the album the text is not an exception. The cover art of the song portrays probably the most iconic symbol of western intensive meat industry, a pig, aka. pork, and the song title refers to "hunging errors" and hunger. The resulting associations are probably clear. As mentioned, almost all the song titles existed already before writing any music and due to its oppressiveness, this title was one of the clearest ones in the beginning. The first verse was influenced by a couple well known phrases from the Bible (not expecting kind words by doing that) but it summarizes the textual theme of the album:

"the man created god in his image:
in the image was a space for an excuse to fit
multiply and fill the Earth and subdue it
rule over the other species and he did"

As said, all the lyrics of the songs on the album are written from the perspective of each songs respective animal addressed to human and on this track, the actions of "species barriers crossing racist" are being criticized by a pig which is crammed into a narrow cage. The human, who has been subdued to a status of a pig, is tied of hands, hung from the errors he made and while sacrificing the pig actually sacrifices himself because he wrote his own story in gods status. Does this sound like black metal or what!


Ensimmäinen varsinainen raita alkaa itse asiassa ensimmäisellä tälle levylle kirjoitetulla sointu-/melodiakululla, jota kuullaan varioituna levyn edetessä. Ihan mielenkiintoinen fakta tuosta pätkästä on se, että se on raavittu talteen hätäisesti Nepalissa Pokharassa sijaitsevan hostellin akustisella kitaralla kännykkään ja päivämäärä otoksella näyttäisi olevan 19.12.2016. Se on voinut olla seurausta aikaisemmista Intiassa koetuista uskontoihin, palvontaan, uhraamiseen sekä eläinten ja ihmisen erilaiseen asemaan liittyvistä kokemuksista, jotka mitättömän, ihmismassojen sekaan hukkuvan länsimaalaisen ateistin tajuntaan kovaa iskivät. Tai sitten se on ollut jotain ei-niin dramaattista. Niin tai näin, musiikillisesti patoluukut avautuivat tämän myötä helmikuussa 2017 puhelimen tallenteita ja tekstiaihioita läpikäydessä, josta alkoi aikamoinen ideatulva.

Huolimatta poikkeavista tahtilajeista ja näennäisen koukeroisista riffeistä, kappale perustuu kahteen rytmi-ideaan ja on rakenteeltaan hyvin suoraviivainen. Kappale on yksi levyn raskaimmista eikä tekstissäkään olla kevyissä aiheissa. Kappaleen kantta kuvittaa länsimaisen teollisen teholihantuotannon ehkäpä ikonisin symboli eli porsas, tuttavallisemmin sika, ja kappaleen otsikko viittaa "roikkuviin virheisiin" sekä nälkään, joiden synnyttämät assosiaatiot lienevät selviä. Kuten todettua, lähes kaikki tekstiaiheet olivat jo olemassa ennen musiikin syntymistä ja tästä otsikosta kaikessa raskaudessaan oli selvin kuva jo heti alussa. Ensimmäiseen säkeistöön on otettu vaikutteita parista tunnetusta pätkästä Raamatussa, johon kajoamisesta en odota olalle taputuksia, mutta siihen tiivistyy albumin tekstillinen teema:

"ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen: 
siinä kuvassa oli tyhjiö tekosyylle
lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi
vallitkaa muut lajit ja niin hän teki". 

Kuten mainittua, tällä levyllä kaikki tekstit on kirjoitettu kunkin kappaleessa esiintyvän eläimen näkökulmasta osoitettuna ihmiselukalle ja tässä kappaleessa "lajirajat ylittävän rasistin" toimia tylyttää siis ahtaaseen häkkiin sullottu sika. Tekstissä sian asemaan alistettu ihminen sidotaan käsistään ja ripustetaan roikkumaan tekemistään virheistä ja tulee sikaa uhratessaan uhranneeksi itsensä, koska kirjoitti itse oman tarinansa jumalan asemassa. Tämä jos mikä kuulostaa bläkkikseltä!


-JK

No comments:

Post a Comment